HOME

انواع ناودانی

페이지 정보

작성자 Kandis 댓글 0건 조회 7회 작성일 24-08-24 15:59

본문

ناودانی چیست؟
قبل از پرداختن به کاربرد انواع استاندارد ناودانی، لازم است در مورد ماهیت این محصول اطلاعات لازم را به‌دست آوریم. همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، ناودانی مقطعی فولادی به شکل حرف U انگلیسی است که در دسته پروفیل‌های باز قرار دارد. روش‌های مختلفی برای ساخت این محصول وجود دارد که شامل نورد سرد، نورد گرم پیوان و پرسی است. ناودانی‌های تولید شده مثل ناودانی شیروانی به این روش‌ها خصوصیات متفاوتی دارند؛ بنابراین آشنایی با آن‌ها پیش از خرید محصول کاملاً ضروری است.

navdoni-1.pngکارخانه ‏های تولید کننده
کارخانه تولیدکننده ناودانی یکی از عوامل موثر بر روی کیفیت و طول عمر ناودانی می‌باشد. زیرا تولیدکننده با توجه به استاندارد تولید و مواد اولیه مصرفی، کیفیت ناودانی را تعیین می‌کند. به طور معمول نوع سبک بیشتر در کارخانه‌های روس و ایران تولید می‌شود. در حالی که نوع سنگین بیشتر در کارخانه‌های اروپایی تولید می‌شود. از روی کارخانه سازنده می‌توان به استاندارد ساخت، کیفیت و قیمت ناودانی پی‌ برد.

54.jpgانواع ناودانی اروپایی
همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم ناودانی اروپایی نوعی پروفیل باز است که در صنایع مختلف به‌ویژه ساختمان‌سازی کاربرد دارد؛ البته شکل ظاهری این نوع ناودانی، سبب می‌شود با عنوان کانال U نیز شاخته شود. روش ساخت، شکل سطح مقطع، شکل ظاهری و استاندارد ساخت ناودانی اروپایی ازجمله مولفه‌های هستند که باعث ایجاد تمایز در انواع ناودانی‌ها خواهند شد. خرید ناودانی در ادامه به معرفی رایج‌ترین ناودانی‌های اروپایی خواهیم پرداخت:

۲. ناودانی سنگین
ابعاد و وزن این نوع ناودانی‌ها با مقادیر درج شده در جدول اشتال مطابقت دارد. ناودانی سنگین توسط تعدادی از برندهای داخلی و بعضی از کشورهای اروپایی تولید می‌شود.

تولید ناودانی به روش نورد سرد: پیوان تمامی مراحل در تولید انواع ناودانی به روش نورد گرم را به خاطر بیاورید؛ با این تفاوت که پیش از ورود به مرحله فرم‌دهی، از کوره بیرون می‌آید.

فرایند تولید ناودانی به روش نورد سرد
فرایند تولید نورد سرد در واقع در ادامه روش نورد گرم قرار می‌گیرد. در این روش بعد از آن که مراحل نورد گرم بر روی ناودانی انجام شد، ناودانی وارد مرحله ای با عنوان نورد سرد می‌شود تا دمای آن به آرامی ‌و آهستگی کاهش پیدا کند. این کاهش تدریجی دما باعث می‌شود که کنترل بیشتری بر روی ابعاد ناودانی وجود داشته باشد و ناودانی در سایزهای دقیق تری تولید می‌شود. همچنین طولانی بودن مراحل تولید نور سرد باعث می‌شود، خواص مکانیکی و کیفیت سطحی بسیار مطلوبی نسبت به سایر ناودانی‌ها داشته باشد. درکل می‌توان گفت با توجه به این که در این روش زمان بیشتری برای انجام عملیات در نظر گرفته می‌شود، کیفیت ناودانی‌هایی که از این طریق تولید می‌شود به مراتب بالاتر از ناودانی‌های نورد گرم است. همچنین لازم است بدانید در روش نورد سرد در فرایند تولید نادوانی، مقاطع را از ورق‌هایی می‌سازند که امکان تولید آن‌ها در خطوط نورد گرم وجود ندارد0

ناودانی اروپایی، علاوه بر واردات توسط کشورهایی مانند ترکیه، پیوان چین و روسیه، از طریق کارخانه‌های داخلی مانند فولاد شکفته، فولاد ناب تبریز، مجتمع البرز فولاد و… به روش فابریک و پرسی تولید می‌شود. همان‌طور که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم، ناودانی‌های فابریک، به طور مستقیم از نورد گرم فولاد به دست می‌آیند. در حالی که در روش پرسی، ناودانی با استفاده از نورد سرد ورق‌های فولادی و به کارگیری دستگاه‌های رول فرمینگ، تولید می‌شود. با توجه به این مسئله می‌توان نتیجه گرفت که ناودانی فابریک در مقایسه با ناودانی پرسی از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است.

댓글목록

등록된 댓글이 없습니다.